Закон України «Про оцінку впливу на довкілля». Удосконалення та цифровізація процедури.
Закон України «Про оцінку впливу на довкілля». Удосконалення та цифровізація процедури.
13 липня 2023 року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до деяких документів України щодо удосконалення та цифровізації процедури оцінки впливу на довкілля».
Загальні терміни проведення процедури ОВД скоротилися. Доповнення та зміни, що відбулись та наберуть чинності 29 грудня 2023 року, стосуються:
- Консультація щодо звіту з ОВД. Зауваження та пропозиції надаються протягом строку громадського обговорення звіту у письмовій або електронній формі. Після дня закінчення терміну громадського обговорення звіту, уповноважений орган вносить та оприлюднює інформацію до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля протягом 1 робочого дня.
- Процедура оцінки впливу на довкілля не проводиться для планованої діяльності, що спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, відновлювальні роботи з ліквідації наслідків збройної агресії проти України під час дії воєнного стану, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
- Інформування суб’єктом господарювання уповноваженого територіального/центрального органу здійснюється шляхом заповнення форми Повідомлення про плановану діяльність засобами Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля. Оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля також подається УТО/УЦО шляхом заповнення форми засобами Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля.
- Було розширено перелік документів що стосується планованої діяльності, які зберігатимуться в Єдиний реєстр:
- повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля;
- відомості, що підтверджують факт та дату оприлюднення суб’єктом господарювання повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля;
- відомості, що підтверджують факт та дату оприлюднення суб’єктом господарювання оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та розміщення ним звіту з оцінки впливу на довкілля;
- вимога суб’єкта господарювання про надання умов щодо обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля (у разі подання);
- усі зауваження і пропозиції громадськості до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, які подавалися відповідно до статті 5 цього Закону (у разі подання);
- зауваження і пропозиції або умови щодо обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, надані уповноваженим центральним органом та/або уповноваженим територіальним органом (у разі надання);
- рішення про здійснення транскордонної оцінки впливу на довкілля (у разі прийняття);
- оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля;
- оголошення про проведення повторних громадських слухань (у разі проведення);
- звіт з оцінки впливу на довкілля;
- будь-яка інша надана суб’єктом господарювання додаткова інформація, необхідна для розгляду звіту з оцінки впливу на довкілля (у разі подання);
- заява про наявність конфіденційної інформації, що міститься у звіті з оцінки впливу на довкілля чи іншій документації щодо планованої діяльності (у разі подання);
- висновок з оцінки впливу на довкілля/рішення про відмову у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля (у разі прийняття);
- рішення про анулювання висновку про оцінку впливу на довкілля (у разі прийняття);
- звіт про громадське обговорення;
- рішення про врахування результатів оцінки транскордонного впливу на довкілля (у разі проведення);
- інформація про рішення про провадження планованої діяльності;
- інші документи, що стосуються планованої діяльності, подані суб’єктом господарювання (у разі подання);
- Оприлюднення повідомлення про плановану діяльність, оголошення про початок громадського обговорення звіту, інформація про висновок з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності суб’єктом господарювання відбувається шляхом розміщення не менше ніж в трьох публічних місцях на території провадження планованої діяльності та усіх населених пунктах, що можуть зазнати впливі від планованої діяльності та/або у друкованих виданнях на територіях, що зазнають впливу від планованої діяльності. Також повідомлення про плановану діяльність, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля, інформація про висновок з оцінки впливу на довкілля та рішення про провадження планованої діяльності оприлюднюється на веб-сайті Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля та на офіційних веб-сайтах районних державних адміністрацій та на офіційних веб-сайтах і дошках оголошень органів місцевого самоврядування територіальних громад, що можуть зазнати впливу планованої діяльності. З цією метою уповноважений територіальний орган, а у випадках, визначених частинами третьою і четвертою статті 5 цього Закону, – уповноважений центральний орган надсилає документи та інформацію, зазначені у цій частині, відповідним районним державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування не пізніше наступного робочого дня з дня їх надходження або видачі, а районні державні адміністрації та органи місцевого самоврядування оприлюднюють їх не пізніше наступного робочого дня за днем їх отримання.
- Інформація про отримання висновку з ОВД оприлюднюється суб’єктом господарювання протягом трьох робочих днів.
- За наявності запиту громадськості суб’єкт господарювання здійснює виготовлення копій звіту з оцінки впливу на довкілля та іншої документації, необхідної для оцінки впливу на довкілля, і безоплатно надає запитувачу друковані копії протягом 2 днів.
- Інформація, що внесена до Єдиного реєстру з ОВД, є відкритою. Будь-яка фізична або юридична особа має право зареєструватися в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля з метою адресного інформування про оприлюднення в ньому інформації та документів. Датою офіційного оприлюднення інформації та документів, передбачених цим Законом, вважається дата їх оприлюднення в Єдиному реєстрі з оцінки впливу на довкілля.
- Громадське обговорення планованої діяльності після подання звіту з оцінки впливу на довкілля проводиться у формі громадських слухань та у формі надання письмових зауважень і пропозицій (у тому числі в електронній формі). Громадські слухання проводяться під час громадського обговорення після подання звіту з оцінки впливу на довкілля, але не раніше ніж на десятий робочий день з дня внесення відомостей до Єдиного реєстру. У разі якщо для участі в громадських слуханнях зареєструвалося менше десяти осіб, громадські слухання проводяться в режимі відеоконференції. Інформація про час і місце призначених громадських слухань оприлюднюється не пізніше ніж за п’ять робочих днів до їх проведення.
- Були скорочені терміни етапів проходження процедури ОВД, а саме:
- Строк надання громадкістю зауважень і пропозицій до планованої діяльності, обсягу досліджень та рівня деталізації інформації, що підлягає включенню до звіту з оцінки впливу на довкілля, скорочений з 20 робочих днів до 12.
- Терміни надання суб’єкту господарювання висновку з оцінки впливу на довкілля були скорочені з 25 робочих днів до 15 з дня завершення громадського обговорення.
- Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України, громадські слухання, передбачені статтею 7 цього Закону, проводяться у режимі відеоконференції, про що зазначається в оголошенні про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та у звіті про громадське обговорення. У цей період оцінка впливу на довкілля планованої діяльності, що провадитиметься на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), не здійснюється, строки розгляду поданої документації зупиняються, висновки з оцінки впливу на довкілля щодо такої планованої діяльності не видаються. За необхідності суб’єкт господарювання з власної ініціативи має право ініціювати проведення ОВД планованої діяльності на територіях територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій, але за умови, що на території такої територіальної громади здійснюють свої повноваження органи державної влади України та існує можливість забезпечити проведення ОВД відповідно до вимог цього Закону. Ці положенння закону набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Закону, а саме з 29.07.2023
- Терміни “протягом трьох робочих днів” були скорочені до “не пізніше наступного робочого дня”.
- Законом тепер передбачена можливість надання Відмови у видачі висновку з оцінки впливу на довкілля.