UA RU EN

Міжнародні приклади заходів політики енергоефективності, що застосовуються у різних галузевих секторах

Міжнародні приклади заходів політики енергоефективності, що застосовуються у різних галузевих секторах

Міжнародні приклади заходів політики енергоефективності, що застосовуються у різних галузевих секторах

Міжнародні приклади були представлені у документі «Harnessing Energy Demand Restraint in Ukraine 2021», розробленого Міжнародним енергетичним агентством (International Energy Agency (IEA).

Житловий сектор.

Проект теплової реформи та енергоефективності будівель для Китаю спрямований на підвищення енергоефективності в міських житлових будинках і системах центрального опалення з холодним кліматом шляхом інтеграції трьох компонентів: 1) експлуатаційні демонстрації, які показують, що найбільшого підвищення енергоефективності та економії витрат на опалення житлових приміщень можна досягти за рахунок одночасного вирішення проблем теплової цілісності будівель, ефективності роботи систем теплопостачання, забезпечення споживачами засобів контролю тепла та впровадження обліку теплової енергії, ціноутворення на тепло на основі витрат та розрахунків за тепло на основі споживання; 2) співпраці з центральним урядом; і 3) сприяння одночасному розвитку реформ у секторі теплопостачання та підвищення енергоефективності будівель у китайських муніципалітетах.

У Данії мінімальні стандарти енергетичної ефективності (MEPS) для нових і існуючих будівель застосовувався протягом тривалого часу і зараз знаходиться на відносно високому рівні. Вони регулярно посилюються, щоб відображати еволюцію будівельних матеріалів і практик. Зміни в стандартах визначаються заздалегідь, щоб зробити переходи більш плавними. Ці заходи, як правило, доповнюються суворішими добровільними стандартами. У ЄС діє Директива про енергоефективність будівель, що має на меті встановити обов’язкові стандарти для забезпечення «будівель з майже нульовим енергоспоживанням» за допомогою комбінації MEPS для будівель та сертифікації енергетичних характеристик будівель.

Енергетична етикетка дозволяє споживачам Австралії та Нової Зеландії порівнювати енергоефективність та експлуатаційні витрати приладів перед покупкою. Рейтинг показує, наскільки ефективна модель порівняно з іншими моделями такого ж розміру. Більше зірочок означає більшу ефективність у порівнянні з іншими моделями такого ж розміру. Етикетка з рейтингом енергії також вказує на споживання енергії приладом або кількість електроенергії, яку використовує модель. Він заснований на стандартизованому тестуванні, проведеному відповідно до офіційного стандарту Австралії та Нової Зеландії. Чим менше число, тим менше експлуатаційні витрати моделі.

Програма ENERGY STAR була запроваджена Сполученими Штатами  Агентством із захисту навколишнього середовища і наразі використовується в кількох юрисдикціях, включаючи Європейський Союз, Канаду, Австралію, Європейську асоціацію вільної торгівлі, Японію, Нову Зеландію, Швейцарію та Тайвань. Він має широкий глобальний вплив, оскільки продукти ENERGY STAR вільно продаються в багатьох інших країнах. Специфікації ENERGY STAR спираються на міжнародні процеси стандартизації та підтримують порогове значення, за яким лише 25% з кожної оціненої категорії продуктів можуть мати позначку.

Транспортний сектор.

Іспанська програма Efficient Vehicle Incentives сприяє заміні старих транспортних засобів, що витрачають багато палива, на високоефективні моделі з меншим споживанням і викидами CO2. Пряма державна субсидія в розмірі 1 500 євро на транспортний засіб надається для ефективних транспортних засобів, вартість яких до ПДВ становить до 25 000 євро, або для електричних гібридів із підключенням до 30 000 євро.

У країнах ЄС нові стандарти викидів CO2 для легкових і комерційних транспортних засобів були затверджені в 2019 році та мають на меті цільове скорочення викидів СО2 у 2030 рік на 37,5% для легкових автомобілів і 31% на легкі комерційні транспортні засоби. Ця нова ціль базується на попередній вимозі щодо максимального викиду – 95 гCO2/км для нещодавно зареєстрованих легкових автомобілів у 2020 році, що відповідає 4,1 л/100 км для бензинових транспортних засобів і 3,6 л/100 км для дизельних автомобілів.

У Сполучених Штатах у 2012 році Агентство з охорони довкілля та Національна адміністрація безпеки дорожнього руху випустили переглянуті стандарти для етикеток економії палива. Оновлені етикетки надають покупцям автомобілів інформацію про економію палива, витрати на паливо та вплив на навколишнє середовище, наприклад, рейтинги смогу та викидів вуглецю. Наявність етикетки необхідна для всіх проданих транспортних засобів, як нових, так і вживаних.

У Фінляндії запроваджено комплексний пакет політики щодо енергоефективності в транспортному секторі, щоб зробити громадський транспорт, піші прогулянки та їзду на велосипеді більш привабливими порівняно з водінням. Заходи включають ставки транспортного податку, що визначаються відповідно до викидів транспортних засобів та розширення системи громадського транспорту. Інформаційні кампанії включають енергоефективне водіння як частину навчальної програми для водіїв. Експерти визначили, що транспортні та державні елементи цього пакету є одними з найефективніших у Європі.

Промисловий сектор.

Австралійська програма Energy Efficiency Opportunities (EEO) вимагала від усіх корпорацій, які використовують понад 0,5 пДж енергії на рік, проводити ретельні перевірки енергоефективності кожні 5 років і публічно звітувати про результати. Подальше застосування висновків аудиту було добровільним. EEO охоплює приблизно 450 підприємств у всіх секторах, на які припадає 65% загального кінцевого споживання енергії, стимулюючи їх до більш суворого підходу до використання енергії та енергоефективності шляхом усунення інформаційних збоїв та організаційних бар’єрів для визначення та впровадження економічно ефективного підвищення енергоефективності.

JK Tire & Industries Ltd. з Індії заощадила майже 1,8 мільйона доларів США за шестирічний період, оскільки її завод у Ченнаї отримав сертифікацію та повторну сертифікацію відповідно до ISO 50001. Визначивши обладнання, яке споживає найбільше енергії, завод визначив пріоритети для енергозбереження. На додаток до використання більшої кількості відновлюваної енергії, завод встановив пристрої, які попереджають персонал навіть про незначне збільшення споживання енергії, і модернізував кілька систем, щоб зменшити потребу в енергії та воді.

Learning Energy Efficiency Networks (LEEN) підтримує інновації з енергоефективності серед компаній-учасників для підвищення їх конкурентоспроможності. Навчаючись один у одного, компанії-члени співпрацюють, щоб економити енергію найбільш рентабельним способом. Основною відправною точкою є підвищення ефективності наскрізних технологій (наприклад, систем стисненого повітря, комбінованих систем тепло- та електроенергії, електричних приводів). Оцінка 30 мереж у Німеччині виявила 4 000 прибуткових заходів із середньою внутрішньою нормою прибутку 35%. Компанії, які співпрацюють у мережах LEEN, підвищують свою ефективність вдвічі швидше, ніж середні промислові показники Німеччини.

Енергетичний сектор.

У Китаї відповідно до регламенту щодо впровадження заходів щодо управління попитом на електроенергію, усі мережеві компанії повинні забезпечувати економію енергії щонайменше на 0,3% від продажів у попередньому році та скорочення пікового попиту щонайменше на 0,3% від пікового попиту минулого року.

Схема білих сертифікатів датської енергоефективності включає в себе систему перевірки та вимірювання з механізмом, що дозволяє третім сторонам допомагати фінансувати економічно ефективне енергозбереження. Схема виявилася ефективною у заохоченні ініціатив з енергоефективності в торговельному та промисловому секторах.

ESKOM (Національна енергетична компанія, Південна Африка) розгорнула набір заходів для стимулювання обмеження попиту, включаючи масштабну національну програму ефективного освітлення та цілеспрямовані зусилля щодо управління попитом для різних промислових споживачів. Було досягнуто зниження попиту на електроенергію більш ніж на 7 ТВт-год на рік.