EN RU UA

Проведення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) для планованої діяльності, пов’язаної з виробництвом та переробкою целюлози, паперу та картону

Проведення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) для планованої діяльності, пов’язаної з виробництвом та переробкою целюлози, паперу та картону

Проведення процедури оцінки впливу на довкілля (ОВД) для планованої діяльності, пов’язаної з виробництвом та переробкою целюлози, паперу та картону

Відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» до видів планованої діяльності, що підлягають процедурі проходження ОВД, відносяться:

  • До І категорії – виробництво та переробка целюлози, виробництво паперу та картону з будь-якої сировини виробничою продуктивністю, що перевищує в сухому вигляді 200 тонн на добу;
  • До ІІ категорії – підприємства паперової промисловості продуктивністю понад 1 тонну на добу з промислового виробництва і переробки паперу та картону з будь-якої сировини.

Як зазначається у «Національній стратегії управління відходами в Україні до 2030 року», відсутність системи збирання відходів упаковки щороку призводить до втрати ресурсного потенціалу для переробної промисловості у вигляді відходів паперу і картону від 0,5 до 0,6 млн. тонн та призводить до погіршення екологічної ситуації. Також розроблення проєкту Закону України “Про упаковку та відходи упаковки” (відповідно до Директиви 94/62/ЄС від 20 грудня 1994 р.) передбачає норми підготовки для повторного використання та перероблення відходів упаковки, зокрема до 31 грудня 2025 р. – не менш як 60 % маси відходів упаковки; 45 % деревини; 50 % паперу і картону.

За даними Wood Resources International (міжнародна консалтингова компанія лісової галузі), ціни на целюлозу у ІІ кварталі 2022 року досягли нових максимальних значень. З цього виходить, що переробка вторсировини вважається більш вигідною, ніж виготовлення продукції з первинних матеріалів. Переробка макулатури дозволить зберегти від вирубки ліси, що є головною сировиною у виробництві целюлозно-паперової промисловості. Як зазначає Асоціація українських підприємств целюлозно-паперової галузі, внаслідок відсутності в Україні виробництва целюлози, як основну сировину підприємства використовують макулатуру. У 2021 році картонно-паперові фабрики, загальною потужністю понад 1,2 мільйона тонн, виробили ~1 мільйон тонн паперу і картону для забезпечення потреб інших галузей.

В Україні питання роздільного збору сміття поки що є відкритим, тому більшість існуючих підприємств імпортують сировину з-за кордону. З 1 липня 2020 року діють нові стандарти якості ДСТУ 3500:2019 «Макулатура паперова та картонна» та ДСТУ 8862:2019 «Вироби санітарно-гігієнічного та побутового призначення». Стандарти вводять більш чіткі вимоги до сортування та розподілу макулатури, визначити якість та доцільність використання макулатурної сировини (паперову й картонну) для переробки, виходячи з її властивостей та наявності сторонніх включень, так як раніше токсичні речовини могли не зазначатися.

В звіті з ОВД обов’язково вказується технологічний процес виробництва або переробки паперу та картону. Вибір технології залежить від типу матеріалу, що підлягає обробці, а також кінцевого продукту, та може включати у себе такі процеси як сортування по категоріям залежно від типу паперу, розмелювання, розбавлення, очищення від різних домішок, видалення основної частини води й формування (виливання) необхідної структури паперового чи картонного полотна, подальше пресування, сушіння, охолодження, машинне оброблення й намотування у рулони. Процес переробки паперових відходів найчастіше включає змішування використаного паперу з водою і хімікатами, щоб подрібнити його. Волокна целюлози (пульпа або суспензія) проціджуються крізь сита для видалення залишків клею або пластмаси, очищають від фарб, білил, змішують з водою. Далі можна виробляти новий перероблений папір. Цей процес потребує великих витрат промислової енергії та води. Окрім того, у процесі виробництва утворюється велика кількість забруднювальних речовин і твердих відходів. Вищезазначене також зобов’язує підприємства до отримання такої дозвільної документації як дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та дозволу на спеціальне водокористування.

Вид планованої діяльності, що підлягатиме процедурі проходження оцінки впливу на довкілля, матиме вагоме значення після набрання чинності деяких законів, що зобов’язують виробників та користувачів до впровадження процедури рециклінгу низки відходів. Відповідно до Закону України «Про управління відходами», що набуває чинності 9 липня 2023 року, буде запроваджено обов’язкове введення у пунктах роздільного збирання побутових відходів, зокрема паперу та картону. 8 жовтня 2023 року набуває чинності Закон України «Про Національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів», що зобов’язує суб’єкти господарювання, зокрема такий вид планованої діяльності як виробництво і переробка паперу та деревини (виробництво паперу, картону та інших первинних продуктів з деревини, продуктивністю 20 тонн на добу), передавати звітність через національний реєстр викидів та перенесення забруднювачів і відходів.

Компанії MCL має досвід в проведенні оцінки впливу на довкілля для І та ІІ категорій видів планової діяльності та проведенні досліджень визначення впливу на флору та фауну на території планової діяльності.